התנועה לזכויות דיגיטליות לבג״ץ: לאסור על תקדין להציג מסמכים משפטיים בגוגל

התנועה לזכויות דיגיטליות לבג״ץ:
לאסור על תקדין להציג מסמכים משפטיים בגוגל

התנועה לזכויות דיגיטליות הגישה לבית המשפט העליון בקשה להצטרף במעמד ”ידיד בית המשפט“ לדיון בעתירת בעלי האתר המשפטי ”תקדין“ נגד הנהלת בתי המשפט, שהורתה לאתרים משפטיים למנוע את הצגת המסמכים שבמאגריהם במנועי החיפוש ברשת האינטרנט.

התנועה לזכויות דיגיטליות, באמצעות בא כוחה עו״ד אסף פינק, פנתה ביום 25.2.15 לבית המשפט העליון, כדי להציג את עמדתה לקראת הדיון העתירה, שיערך ביום 4.3.15.

אל התנועה מגיעות באופן תדיר תלונות שונות על הפגיעה בפרטיות, הנגרמת מפרסום פסקי דין והחלטות שיפוטיות באתרי אינטרנט. עיקר התלונות, מופנה לאתר תקדין. בתחילת ספטמבר 2014, פנתה התנועה להנהלת בתי המשפט בבקשה שתורה לאתר תקדין להגביל את פרסום פסקי הדין במנועי החיפוש האינטרנטיים. הנהלת בתי המשפט ענתה כי היא מחזיקה בעמדה דומה, אך יישום ההנחיה מעוכב בשל עתירה שהגישה חברת חשבים ה.פ.ס. בע״מ, בעלת האתר.

להלן עיקרי עמדת התנועה.

העותרת מפיצה את פסקי הדין על ידי הצגתם במנועי חיפוש פומביים. היא טוענת כי כל פעולותיה מכוונות להנגיש את המידע לציבור, והפגיעה בפרטיות היא מחיר ראוי והכרחי כדי למלא את תכליות פומביות הדיון. התנועה הסבירה בבקשתה כיצד העותרת מבצעת קידום אתרים אקטיבי (SEO) כדי להגביר את החשיפה של פסקי הדין באתרה, והכל במטרה להגדיל את הכנסותיה. לעמדת התנועה, פעולתה של תקדין גורמת לפגיעה מוגברת בפרטיות, שכן המידע המשפטי נחשף באופן מקרי בחיפושים אקראיים במנועי החיפוש האינטרנטיים, שלא מתוך חיפוש מכוון אחר פסקי הדין.

התנועה הסבירה כי העותרת יכולה למנוע את הפגיעה העודפת בפרטיות הציבור ע״י שינוי פשוט ומיידי של הנחיות האתר למנועי החיפוש. אך, היא בוחרת לבצע קידום מכוון של מסמכים משפטיים המופיעים באתר תקדין, באופן שמעצים אלפי מונים את הפגיעה בפרטיות הציבור.

לעמדת התנועה, דרך פעולה בה נוקטת העותרת גורמת לפגיעה לא מידתית הפרטיות וחריגה, בהשוואה לאלטרנטיבות: שימוש במנועי חיפוש ייעודיים כדי לעיין בפסקי הדין, או פרסום פסקי הדין לאחר אנונימיזציה של פרטי הצדדים.

מבדיקה שערכה התנועה, עולה כי עד היום הוסרו מאתר תקדין למעלה מ-11,000 מסמכים משפטיים, השייכים ללמעלה מ-7,500 תיקים שונים. היקף בקשות ההסרה נותן אינדיקציה לגודל הפגיעה בפרטיות הציבור. אין המדובר על בקשות בודדות מדי שנה, אלא על אלפי בקשות, המוגשות מדי יום ביומו! כל בקשת הסרה מצד אדם, מעידה כי לא זאת בלבד שהוא מאמין שהצגת המידע פוגעת פגיעה ממשית בפרטיותו, אלא שהוא מוכן לשלם סכום לא זניח כדי להסירו.

המחוקק הסמיך באופן מפורש את מנהל בתי המשפט לקבוע הנחיות לבעלי המאגרים המשפטיים, ולעמדת התנועה, מצופה מהמנהל לנקוט באמצעים הדרושים לכך. לכן, ההנחיה שהוציא לבעלי המאגרים המשפטיים להגביל את פרסום המסמכים המשפטיים היא בגדר ההכרח, ויפה שעה אחת קודם. אולם, חשבים ה.פ.ס. עיכבה במשך שנים את יישום ההנחיה, ועתה מנסה לבטל את ההנחיה, בנימוקים שאין בינם לבין טובת הציבור דבר.

 

קבצים מצורפים: בקשת הצטרפות כידיד בית המשפט; החלטת כב׳ השופט ע׳ פוגלמן.

לפוסט הזה יש תגובה אחת

התגובות נעולות.