הודעה לעיתונות 13/12/09

התנועה לזכויות דיגיטליות דורשת מספקיות האינטרנט למסור מידע מלא ומדוייק אודות השירות הן מספקות, ולהמנע מפגיעה בפרטיות לקוחותיהן

לאחרונה התפרסם שכמה ספקיות אינטרנט נוהגות לחסום או לפגוע ביעילות העברת נתונים של פרוטוקולים מסוימים. לדעת התנועה לזכויות דיגיטליות המדובר בעוולה צרכנית, וניטור תעבורת אינטרנט מהווה פגיעה בפרטיות המשתמשים. לכן היא קוראת לספקיות האינטרנט לחדול מכך, ולמשרד התקשורת לאכוף את עיקרון "נייטרליות הרשת" על הספקיות.

מהתנועה לזכויות דיגיטליות נמסר: "הרעה מכוונת של תקשורת האינטרנט היא עוולה צרכנית מכיוון שספקיות האינטרנט אינן מספקות את השירות עליו הן מתחייבות בפני הצרכנים. בנוסף, ניטור תוכן תעבורת האינטרנט של הלקוחות מהווה פגיעה בפרטיות ומעלה חשד להאזנת סתר לא חוקית לתעבורה פרטית. לכן התנועה לזכויות דיגיטליות דורשת מספקיות האינטרנט לחדול מניטור ומהרעה מכוונת של תעבורת האינטרנט. התנועה קוראת למשרד התקשורת לתרגם את הצהרותיו בדבר מחוייבותו לעיקרון 'נייטראליות הרשת' למציאות, ולאסור על סינון או פגיעה מכוונת בתעבורת האינטרנט על-פי קריטריונים של סוג התעבורה או הפרוטוקול."

שוק הקישוריות לאינטרנט נחשב לשוק חופשי, ואחד התנאים היסודיים לקיום שוק חופשי הוא מתן מידע אמין ומלא על המוצר הנמכר. הלקוח מצפה לדעת מה הוא מקבל בתמורה לכספו, ולמצוא את הגורם המציע לו את השירות המבוקש במחיר התחרותי ביותר. כאשר ספקיות האינטרנט מסתירות נתונים מהלקוחות, התחרות נפגעת. גם אם לדעת ספקית אינטרנט זכותה לחסום פרוטוקולים או לבדוק את תוכן התעבורה של לקוחותיה, היה עליה לציין בפירוש כי היא מוכרת שירות חלקי שאינו תומך בפרוטוקולים מסויימים. בהעדר מידע זה, נוצר מצב שהלקוח משלם תמורת שרות מסויים, ומקבל תמורה חלקית בלבד, דבר המהווה הטעיית הצרכן לגבי פרט מהותי בעסקה עפ"י חוק הגנת הצרכן (סעיף 2(א)(4)). העובדה כי הספקיות סיפקו לציבור מידע שקרי חמורה שבעתיים.

אם ספקית האינטרנט מנטרות את התעבורה העוברת דרכן, פרטיות המשתמש נפגעת קשות. באמצעות ניטור התעבורה ניתן בקלות לאסוף מידע אישי ורגיש על דעותיו והעדפותיו של אדם – למשל באמצעות רשימת האתרים בהם אדם מבקר תכופות. לכן איסוף מידע על תעבורת האינטרנט של אדם מהווה פגיעה קשה בפרטיותו, ומבחינת חומרתה שקולה להאזנת סתר בקו טלפון.

לדעת התנועה לזכויות דיגיטליות על משרד התקשורת לאסור במפורש על ספקיות האינטרנט לפגוע בתעבורת אינטרנט עפ"י סוג התעבורה. בהעדר מדיניות ברורה, ספקיות סלולר יוכלו למנוע ממשתמשים במכשירי סלולר מתקדמים לערוך שיחות באמצעות Voice over IP כי אלו עלולים לפגוע בהכנסותיהן משיחות סלולר (לדוגמה מקרה סלקום נגד פרי-טלקום), או לשלוח מסרים מיידיים כי אלו עלולים לפגוע בהכנסותיהן משליחת SMS-ים. בארה"ב ה-FCC (רשות התקשורת הפדרלית) קבעה הנחיות ברורות לגבי איסור אפליה בתעבורת האינטרנט, והאיחוד האירופאי מחזיק בעמדה דומה. משרד התקשורת הצהיר על מחוייבותו לעקרון "נייטרליות הרשת", אולם מעבר להצהרות התנועה מצפה מהמשרד גם לפעול בנושא, ולאסור על סינון או פגיעה מכוונת בתעבורת האינטרנט על-פי קריטריונים של סוג התעבורה או הפרוטוקול.