נייר עמדה בנושא הוספת הגנה על מנגנוני ניהול זכויות קניין (נז״ק)

עמותת המקור והתנועה לזכויות דיגיטליות העבירו למשרד המשפטים את התייחסותן לתזכיר־חוק זכות יוצרים (תיקון – הגנה על אמצעים טכנולוגיים ועל אמצעים לניהול זכויות), התשע״א-2011. תזכיר־החוק מתייחס לאמצעי הגנה טכנולוגיים על זכויות יוצרים באמצעות מערכות לניהול זכויות קניין, והקניית שכבת הגנה חוקית לאמצעים טכנולוגיים אלו. בפרט, תזכיר־החוק מכליל את הגנת זכויות היוצרים לאמצעי הגנה, שלעצמם, אינם זכאים להגנת זכויות יוצרים, אלא שהם משמשים לצורך בקרת גישה ליצירות שמוגנות בזכויות יוצרים.

מתוך נייר העמדה:

משרד המשפטים פרסם לאחרונה את תזכיר חוק זכויות יוצרים (תיקון – הגנה על אמצעים טכנולוגיים ועל אמצעים לניהול זכויות) התשע"א-2011 אשר בבסיסו מנסה לייצר הגנה נוספת בחוק זכויות יוצרים עבור מנגנוני ניהול זכויות קניין (DRM) אשר ידועים גם בהגדרתם כאמצעי מניעה טכנולוגיים (TPM – Technological Preventive Measures). נייר עמדה זה, מטעם עמותת המקור (ע.ר) והתנועה לזכויות דיגיטליות (ע.ר), בבסיסו טוען כי לא רק שהגנה זו מיותרת ונוגדת מגמות מתפתחות בעולם, אלא כי מתן הגנה לאמצעי מניעה טכנולוגיים יש בה כדי לפגוע בצרכנים בצורה שאינה מידתית, ולהטיל עלויות על צרכנים שרק ירתיעו אותם מלצרוך תכנים לגיטמיים וכן להעביר לבעלי זכויות יוצרים סמכויות שהיו שמורות עד כה רק למחוקק ולמדינה.

הבקשה המופיעה כיום בתזכיר החוק היא להגן על אמצעי מניעה טכנולוגיים, אשר נועדו בבסיסם למנוע ממשתמשים לבצע שימושים לא מורשים ביצירות, מפני פריצה על ידי איסור על הפצת טכנולוגיות אשר מטילות אחריות על מי שמסיר אמצעי מניעה טכנולוגיים ודורושת את אישור בעל זכויות היוצרים על מנת לעקוף מנגנוני הגנה. לשיטתנו, מתן הגנה מסוג כזה הינה רחבה מדי והיא מאפשרת לבעלי יצירות להרחיב את המנדט שניתן להם על ידי המחוקק, ולהפוך בפועל הן לשוטרים, לשופטים ולמוציאים בפועל.

קבצים מצורפים: נייר העמדה.