הודעה לעיתונות 14/12/09

שבוע אחרי חוק המאגר הביומטרי, חוק חתימה דיגיטלית מרחיב ומחייב אזרחים להתנדב לניסוי

בעקבות הדיון שנערך היום בכנסת בנושא התיקון לחוק חתימה אלקטרונית עלו מספר תהיות בתנועה לזכויות דיגיטליות.

בדיון שנערך הבוקר (ב') בועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, נדונה ההצעה כי מדינת ישראל תהיה הגורם שיאשר חתימות אלקטרוניות של אזרחי ישראל ותנפיק חתימה אלקטרונית לאזרחים על תעודות הזיהוי האלקטרונית. הצעת החוק באה לתקן מצב בו ישנו רק גורם אחד בישראל שמוסמך להנפיק חתימות אלקטרוניות.

בין היתר, נציג קופת חולים כללית הציע כי רופאי הקופה ישתמשו בתעודות הזהות הביומטריות על מנת לחתום על מרשמים רפואיים כיוון שעלויות השימוש בתעודות אלקטרוניות מאושרות יקרות במיוחד (כ-300 ש"ח לתעודה).

התנועה לזכויות דיגיטליות מאמינה כי חיוב 65,000 עובדי קופת החולים לעבוד עם תעודות ביומטריות ולהצטרף לניסוי הביומטרי היא כפיה ראשונה ונסיגה מההסכמות שהושגו בין השר מיכאל איתן לממשלה בנושא הניסוי הביומטרי.

זהו צעד ראשון ומסוכן בו הממשלה מנסה לחייב את אזרחיה להצטרף לניסוי.

עו"ד יהונתן קלינגר, נציג עמותת המקור והתנועה לזכויות דיגיטליות התריע נגד הסכנה בכך שהמדינה תהיה גם הגורם המאשר וגם מי שישתמש בחתימה האלקטרונית: "לפי הצעת החוק המדינה תהיה מי שמנפיק את החתימה האלקטרונית ומאמת את זהותי. המצב שיווצר יהיה אבסורדי כיוון שבמקרה כזה, יש טעם נפגם בכך שהגורם שמזהה את האזרח הוא גם מי שיכול לבצע פעולות בשמו, החל מדיווח למס הכנסה ועד להעברת נכס בטאבו".

קלינגר הוסיף כי "הדרישה של קופות החולים, כבר עכשיו, שרופאי הקופה ישתמשו בתעודות הזהות הביומטריות כדי לחתום על מרשמים היא נסיגה מההסכמות שהושגו בין הממשלה למשרד הפנים ומקדמת את מטרת משרד הפנים, להפוך את הניסוי הביומטרי לניסוי בכפיה. כפיה זו, שמכרסמת אט-אט בחירויות הפרט ובבטחון התושבים, תסכן את 65,000 עובדי קופת החולים ותפקיר אותם".